|
Datum |
28
januari -
02 februari |
|
Nummer
zeven, het zoveelste wereldkampioenschap dat
Phil Live meemaakt. In eerste instantie zou
Fie niet meegaan om haar verlofdagen op te
sparen om meer in de zomer te
kunnen genieten. Door enkele aanpassingen op haar
werk kreeg ze te horen dat er zes dagen
verlof bijkwamen. Dan besloot Fie, tot grote
blijdschap van Phil, dat ze toch zou meegaan
naar Tábor. Bij de voorbereidingen hoorde
ook het plaatsen van
winterbanden op de dubbele wielen van de
achteras. Als Phil buiten reed van de
bandencentrale, was het bij het remmen alsof
de Mh op een trilplaat stond. Terug naar de
bandencentrale, waar ze wisten te vertellen
dat zij daar voor niks tussen zaten. Met die
complementen dan maar naar de garage in
Anzegem. Daar mocht de Mh direct boven de
put waar de mecanicien op het eerste zicht
niks verdacht opmerkte. Bij toeval raakte hij met zijn elleboog de
cardanas aan, die volledig los was. Zo was de
redenering vlug gemaakt, bij het
scheefzetten om de banden te wisselen waren
de rollagers stuk gegaan. Twee rollagers
bestellen en plaatsen. Tegen dinsdag 18u
konden we de Mh gaan afhalen. Ondertussen
gebeld naar
Progalys om
de LPG tank te vullen met propaangas daar
deze beter bestendigd is tegen de barre
koude in Tsjechië. Na enkele honderden meters,
als Phil voor het eerst moest remmen, was
het nog even erg als voordien, alles trilde
en de rempedaal danste op en neer. Na een
telefoon naar de garage, is Phil terug
gereden om de Mh daar opnieuw achter te
laten. Filip, de baas van de garage, is dan
met alle wielen naar de bandencentrale
geweest om deze te doen uitbalanceren, de
voorste schijfremmen, die nog maar 10.000km
op de teller hadden, doen afdraaien om dan
tenslotte de tamboers van de achterremmen eens te bekijken. Daarbij zagen ze in de
garage dat de remoliepompen iets uitliepen,
deze werden dan ook vervangen. De tamboers
achteraan werden in een positie gedraaid,
zodat ze zo weinig mogelijk trillingen
gaven. Zo was het enigszins mogelijk om er
voorlopig mee naar Tsjechië te rijden.
Hopelijk blijft tijdens onze uitstap alles
op zijn plaats zitten |
|
Donderdag 28 januari: Na het wakker worden,
een kan koffie maken en de laatste dingen in
de Mh te plaatsen, konden we om 7u55
vertrekken om na 520km aan te komen op onze
eerste camperplaats in Aschaffenburg. Via
Gent en een file in Antwerpen reden we naar Aken. Om
10u40 passeerden we de grens van Nederland
en om 10u58 waren we reeds in Duitsland.
Na
een 320 Km zijn we gestopt om aan een Aral
station eens te tanken en ook ons middagmaal
te nuttigen. Fie had 's morgens verse
broodjes gebakken, dit samen met een lekker
roereitje, lekker... Na een rit met regen,
sneeuw en zon waren we rond 15u op onze
bestemming. Phil wilde eerst de straat naar
de camperplaats niet inrijden, de straat,
juist voor de brug heeft een grote
hellingsgraad, na een omweg zijn we dan toch
de straat ingereden. Iets verder kwamen we
op de met sneeuw bedekte camperplaats. Een
mooie plaats met een mooi zicht op de Main
(rivier). Na eens te hebben rondgekeken zijn
we op verkenning vertrokken naar de oude
stad waar we snel een beenhouwerij vonden om
ons middagmaal voor de dag nadien konden
kopen Phil had graag enkele typisch Duitse
worsten gekocht, en dat deden we dan maar
(bierworst, knobelinen en sauerfleisch-worst).
Na nog een ferme wandeling in de stad hebben
we nog een brood gekocht.
Tegen 17u20 waren
we terug aan de Mh en zochten we nog uit
waar we de dag nadien ons toilet en
grijs water konden lozen. Deze vonden we op een
andere camperplaats een paar km verder. In
de stroompalen moet je 0,50€ steken om 1kw/u
daar we geen idee hadden hoelang we daarmee
weg zouden kunnen, begonnen we met 2
stukken. Na twee uren waren de eenheden nog
niet echt veel gezakt. Dan hebben we er maar
nog 2€ bij gestoken om zeker te zijn dat we
de nacht konden doorbrengen met de nodige
stroom. Een
fles Papillion als aperitief, voor het
vervolg maakt Fie ons een lekker avondmaal
klaar. Biefstuk met aardappelen en gestoofd
witloof, met een pilsje en een fles wijn
smaakte dit opperbest. Werner, de vriend van moederke
werd vandaag geopereerd, de ganse dag
speelde dit door ons hoofd. Reeds een jaar
ondervond hij ongemakken. Van niet goed meer
horen, slechte smaak en nu en dan eens wat
evenwichtsverlies. Na een jaar van verkeerde
diagnoses konden ze eindelijk vaststellen
dat er een gezwel in zijn hoofd zat, dat er uit moest. Hij moest binnen om
nog enkele onderzoeken te doen, de dag
voordien, dan zouden ze 's morgens beginnen
aan de operatie. Pas in de late namiddag, na
9u eraan te hebben gewerkt kregen we
eindelijk iets concreets te horen. De
operatie is geslaagd maar Werner had moeite
met ademen. Met wat hulp van zuurstof lukte
dit gelukkig wel. Voor ons was het eigenlijk
een reis naar Tábor maar in gedachten zaten we in
Jabbeke... Nog de vaat en wat tv kijken zijn
we gaan slapen na de slimste mens, dit rond
22u55.
Vrijdag 29 januari: Opstaan tegen 7u30
zodat we rustig kunnen ontbijten. Een eitje
met het aangekochte brood en een verse kop
koffie.
Tegen 9u konden we vertrekken voor
nog een 510Km. Op de teller van de
elektriciteit hadden we nog 215 eenheden
over, onze opvolger zal er gelukkig mee
zijn. Volgens de GPS was er ergens file van
35 min, dat digitaal speeltje wist ons een
betere baan om de file te omzeilen en zo
zouden we in het totaal 35min. winst doen. Jawadde de rappere route was een route met
fel besneeuwde wegen waar we niet rapper dan
30km/u konden rijden. Gelukkig viel alles
nog mee, misschien wel dank zij de
winterbanden. In Würzburg konden we dan
terug op de snelweg om via Nürnberg zo aan
de Tsjechische grens te komen waar we ons
vignet voor een week aan 250Kr konden kopen.
Op een afstand van 2Km zagen we 3 ongevallen
met camions. Mensen die 's nachts blijkbaar
in de problemen waren gekomen door sneeuwval
en gladde wegen. Tot aan Plzen hadden we nog snelweg, dan
konden via de de gewone, prachtige wegen en
pittoreske dorpjes tot in Tábor. Eens dicht
bij het accreditatiecentrum stond Veyske ons
op te wachten om ons te tonen waar we best
konden parkeren. Als alle papieren in orde
waren, moesten we nog enkel de
camperplaats opzoeken. Stanny, de broer van
Veyske was reeds 's morgens aangekomen en
had zo de tijd gehad om een mooie plaats uit
te zoeken. Zo konden we onze Mh op 50m van
de ingang van het parcours plaatsen.
Door de
sneeuw was het geen makkie om op de keggen
te rijden. Misschien was de reden ook wel de
winterbanden die een volledige andere grip
hebben. Eens we vlak stonden, zijn we samen
eens op het parcours gaan kijken en besloten
ondertussen dan maar eerst te eten en
dan eens een drankje te gaan zoeken. We zijn
wel nog met ons vieren eerst eens gaan kijken
wat ze allemaal verkochten in het Tsjechisch
warenhuis Kaufland. We waren echt positief
verrast dat alles er zoveel goedkoper was
dan bij ons. Een broodje (pistolet) kost er
bvb 0,04€ Eens terug aan de Mh
bereidde Fie onze spaghetti en Phil deed ter
compensatie de vaat. Dan waren we
present om een potje te gaan drinken. we
hoorden dat er ergens een dancing was, de Apollo. Van dansen was er daar geen sprake
maar verder een gezellige bedoening met
weer een bezetting van 75% Belgen. Na een
5-tal lekkere biertjes van een halve liter Pilzener Urquell. zijn we terug naar de Mh
gewandeld. Stanny en Veyske zijn nog ergens
anders één gaan drinken. Ondertussen zijn
Phil en Fie stilletjes tegen 23u30 onder de
wol gedoken.
Zaterdag 30 januari: Opstaan om 7u
zodat we ons rustig konden klaarmaken en zo
tegen 9u in de perszaal konden zijn om onze
kazuifel te verkrijgen, wat ons ook vlot
lukte.
Daar de eerste cross pas om 11u was,
hadden we nog ruim de tijd om ergens een
goeie plaats uit te kiezen zodat we dan vlug
naar de aankomst konden komen. Rond het
parcours was het spekglad en zagen we hier
en daar iemand onderuit gaan. De eerste
koers waren de juniores was het een gemengd
podium. De uitslag
was dus ook 1/Paprstka Tomas(Cz) 2/Alaphilippe
Julian(F) 3/Dolfma Emiel(Nl), waarvan het bewijs op het podium (FOTO).
Tijdens de koers zijn we de Wikkes en Co nog
tegen het lijf gelopen waar we direct onze
eerste jenever konden proeven. Phil had een
nieuwe GPS mee voor de Wikkes en zo hebben
we na de koers afgesproken aan de Mh. Dus na
de koers en het podium gingen we vlug naar
de camperplaats waar Wikkes, Maryse en nog
een koppel reeds bij Fie waren en stonden te
wachten.
Direct kwamen de jeneverglazen van
alle kanten en moesten we ons nog haasten om
wat
eten in de Mh. De warme maaltijd kon wachten
tot na de koers dus was een broodje meer dan
genoeg. Een broodje van Tsjechische makelij
met wat Tsjechische charcuterie. Halfweg de
koers liepen we nog ouden bekenden tegen het
lijf, "de kleinen" en "nonkel" en spraken we
na de koers ook af bij de Mh. Na het podium
waar 2 Polen en terug een Fransman 1/ Szczepaniak Pawel(P) 2/ Szczepaniak Kacper(P)
3/ Jouffroy Arnaud(F) (FOTO) op stonden
en we spraken ook met Tim af dat hij onze
batterijen zou opladen in zijn hotel. Dan konden we terug naar de Mh maar we
liepen voorgenoemde terug tegen het lijf en
zijn dan samen nog eerst een pint gaan
drinken in een sportcafé daar ergens tussen
al die appartementgebouwen. Dan naar de Mh
waar we nog samen een paar pinten dronken als
een vorm van aperitief. De drank had die dag
dus reeds veelvuldig gevloeid en liet zich
al voelen. Eerst zijn we nog naar de
perszaal onze batterijen gaan afleveren en
een kazuifel voor de kleinen gaan afhalen.
We zijn dan allen samen nog een
uurtje terug naar dat sportcafé getrokken om
tegen 18u30 ieder naar zijn eigen verblijf
te gaan. Fie begon dan direct met ons
avondmaal te bereiden, kaasburgers met
sperziebonen en aardappelpuree. Achteraf had
Fie geen goesting om met een paar gasten,
die al één teveel op hadden, mee te gaan
naar de Apollo. Zo trok Phil met Veys en
Stanny naar het café. Na een paar Gambrinus
bier van de tap, besloten we om eens een
stage hoger te gaan naar de dancing.
Bovenaan de trap zagen we dat deze nog eens
onderverdeeld was in twee, één met top-30
muziek en één met disco muziek. We betaalden
als entree 60Kr (€2.4) voor beide. Veel
soeps was er daar niet, vond Phil, en na een
drietal pinten is die in gezelschap van Stanny terug naar de Mh gegaan en vlug in
zijn bed gekropen, het was ondertussen al
23u30. Stanny daarentegen is nog zijn broer
gaan vervoegen en zijn pas enkele uren later
geland.
Zondag 31 januari: Daar we nog enkel
tegen 9u onze opgeladen batterijen moesten
gaan halen in de perszaal bij Tim konden we
wat langer blijven liggen. Om 8u de koffie
zetten en Fie koeken gaan halen, enkele
pistolets met confituur gingen er bij Phil
met een beetje moeite in. Als Veyske uit de
Mh van Stanny kwam, zag hij er maar mottig
uit, hij kon blijkbaar niet eten en was zo
vlug klaar om de batterijen te gaan afhalen.
Als we deze opgeladen terug hadden, met dank
aan Tim, zijn we terug naar de camperplaats
geweest om ons verder klaar te maken voor
het WK van de dames. Tegen 10u35 stonden we
op een veronderstelde goeie plaats om foto's
te nemen, later bleek dat er veel mensen
tussen twee plaatsen over en weer liepen en
zo ,konden we na de eerste ronde onze zelfde
plaats van de dag voordien gaan innemen. Nog
voor de koers zagen we terug de Wikkes en
Maryse voorbij komen. De Wikkes dacht van
direct zijn flesje jenever boven te halen
maar we weigerden verstandig... Na 4 ronden
zijn Phil en Veyske terug naar de aankomst
gegaan en
Fie ondertussen terug naar de
camperplaats om reeds enkele voorbereidingen
te doen voor het avondeten. Fie had bij haar
bezoek aan de Kaufmarkt spruiten mee gehad
en die moesten dus nog gekuist en gekookt
worden. Tot haar grote verbazing stond Bart
Wellens met zijn camper juist achter de
onze. De partytent waaronder Bart zich zou
opwarmen stond tegen de Mh van Stanny. Na
een "one Woman show" van Marianne Vos
konden we foto's nemen van een podium met
1/Marianne Vos (NL) 2/ Hanka Kupfernagel (D)
3/ Daphny Van Den Brand (NL) (FOTO).
Eens terug aan de Mh zijn we nog vlug eens
gaan kijken naar de campers, maar nergens was
er beweging te zien. Phil en Veyske
vertrokken na een vlug middagmaal, die
bestond uit broodjes met wat charcuterie,
naar de trappen om daar eens enkele foto's
te nemen. Fie zou tegen de start van de
koers naar de gewone plaats komen. Na de
vaat zag ze dat Bart begon met zich op te
warmen en kon ze zo reeds enkele foto's nemen
van Bart Wellens, Klaas Vantornout, de
Zwitser Christian Heule en de Luxemburger
Jempi Drucker.
Zoals afgesproken zagen we
elkaar dan op de voorziene plaats. Na een
5-tal ronden vertrokken Phil en Veyske terug
naar de aankomst en Fie bleef nog een beetje
staan om dan zoals afgesproken na de koers
naar de perszaal te trekken. Stybar
zoals voorzien, ijzersterk voerde zijn
solonummer op en voor de Belgen was het
achtervolgen geblazen zodat we tenslotte
toch nog twee Belgen op het podium hadden.
1/ Zdenek Stybar (CZ) 2/ Klaas Vantornout
(B) 3/ Sven Nys (B) (FOTO). Na de nodige
foto's, vlug naar de perszaal waar we nog
onze kazuifel moesten afgeven en afscheid
nemen van de andere gekenden in de perszaal. Zonder stops zijn we naar de camperplaats
gegaan, om tijdens de drukke bedoening van
vertrekkende gasten, onze eerste pinten te drinken. Stanny was
reeds druk in de weer om te vertrekken, hij
had graag nog tot aan de grens gereden. Wij,
Phil & Fie bleven tot de maandagmorgen. Na
het vertrek van Veyske en Stanny hebben we
nog genoten van alle drukte van campers die
vertrokken en voorbijkomende goed geladen
cyclocrossliefhebbers. Onze koteletten en
spruiten smaakten voortreffelijk en we
konden zo voor de rest een rustige avond
tegemoet. Na de vaat en de opkuis lag Fie
heel snel in slaap, Phil volgde kort daarop
maar wel met zijn hoofd op tafel. Zo zaten
we reeds om 22u30 onder de wol voor een
stevige nachtrust.
Maandag 01 februari: Om 7u opstaan, koffie
zetten Fie ging nog een tiental broodjes
gaan halen zodat we ook 's middags konden
eten maar
die ochtend aten we toch enkele eieren. Bij
het naar buiten kijken zagen we dat er deze
morgen niemand meer van de gemeente zorgde
dat de weg langs de camperplaats, sneeuwvrij
was.
Bij de gedachte dat we met de Mh zo de
talud moesten omhoog rijden kwam Phil zijn
haar al recht, Fie daarentegen had meer
vertrouwen in de winterbanden, en ze had
gelijk. Alles opruimen en de ruitensproeiers
opvullen met ongeveer een 5 liter product,
de Mh laten van de keggen rollen en we waren vertrekkens klaar. We reden vlot van de
camperplaats waar er al enkele andere campers last
hadden. De helling reden we ook vlot omhoog.
We hadden besloten om niet de kleine wegen
tussen Tábor en Plzen te nemen maar eerst
richting Praag te rijden om zo dan naar
Plzen te rijden. een verschil van 72Km maar
wel op veel grotere, dus beter berijdbare
wegen. Door de natte wegen van zout en
gesmolten sneeuw was het constant nodig de
ruitensproeiers te gebruiken, zo kwam het
dat opeens het reservoir leeg was en konden
we niet verder dan aan het eerste station te
stoppen en nog enkele bidons product bij te
kopen. De wegen lagen er goed berijdbaar
bij, zo kwamen we tegen 16u30 aan op onze
overnachtingplaats Aschaffenburg, nadat we
nog eerst naar de lozingsplaats waren
gereden. Ons grijs water wilde niet
uitlopen, blijkbaar was tijdens het rijden
de vuilwatertank toch bevroren. De
afsluiting terug dicht en een bus
ruitensproeierproduct in de lavabo, hopend
op een snelle ontdooiing. We hadden geen
enkel stuk van 50cent meer, daarom liep Fie
vlug brood halen. Ondertussen sloot Phil de
elektriciteit reeds aan en waste alle
vensters eens netjes met water uit de Main.
De tank van de ruitensproeien was ook bijna
leeg, die werd ook opgevuld. Als we enkele
muntstukken in de console hadden gestoken,
kon Fie beginnen aan ons avondeten. Een
lekker biefstuk met witloof en aardappelen.
Ondertussen begon het weer al hevig te
sneeuwen. Na de vaat nog wat tv kijken en
tegen 22u30 zaten we in ons alkoof-bedje.
Dinsdag 02 februari: Opstaan rond 7u, een
ontbijt met een eitje en het Duitse brood.
De teller van de stroom zuil stond nog op 6,
onze opvolger kan er maar gelukkig mee zijn.
Alle voetstappen van de dag voordien, waren
verdwenen door de stevige sneeuwval. Phil
dacht dat het wegrijden van de camperplaats
voor problemen zou zorgen. De mensen die er
reeds geweest zijn weten waarschijnlijk wel
dat, om terug op de weg te komen, de talud
redelijk stijl is. Om 8u30 vertrokken we
voor de laatste etappe van 520Km. De eerste
kilometers waren op slechte wegen, de
strooidiensten waren blijkbaar te laat
uitgerukt en Aschaffenburg lag onder een wit
tapijt. Eens op de snelweg was er geen
probleem meer en konden we vlot huiswaarts
rijden. Net voor de Nederlandse grens
moesten we tanken en aten we ons laatste
middagmaal in de Mh voor deze uitstap, de
rest van het brood met nog wat Tsjechische
hesp en Camembert. Van Tábor tot in Genk
hadden we een sneeuwlandschap, eens daar
voorbij was het hevige regen, een welkome
afwisseling om de Mh eens wat properder te
maken. In plaats van naar huis te rijden
zijn we naar Jabbeke gereden, waar we om
15u45 waren. Werner had dus een operatie
ondergaan en we zijn eerst naar moederke
gereden om eens te zien en te horen hoe het
nu gesteld was. We zijn nog blijven eten en
rond 18u30 huiswaarts gereden. Bij de
thuiskomst nog alles leegmaken, toilet en de
koelkast uitkuisen en Fie kon beginnen met
de was en de plas te doen. Tot volgende.
Foto's |
|