BELGIË 2017

Ieper Langemark-Poelkapelle Antwerpen Doornik Antwerpen Leopoldsburg
Doornik Zillebeke Leopoldsburg Ieper Langemark-Poelkapelle Langemark-Poelkapelle
Wichelen Langemark-Poelkapelle Langemark-Poelkapelle Antwerpen Rotselaar Ieper
Leopoldsburg De Haan Geraardsbergen Turnhout Antwerpen  

Wie We Zijn

 

Onze Mobil

 

Onze Uitstappen

 

      België

      Frankrijk
      Italië
      Nederland

      Zwitserland

      Tsjechië
      Duitsland
      Denemarken
      Luxemburg
 
 

Links

 

Foto Album

 

Gastenboek

 

Home

 

Contact

 

Datum :  27 – 28 mei

Terug een weekendje dichtbij, we hadden graag eens de camperplaats aan Zillebeke vijver gaan bezoeken. Een plaatsje bespreken is niet mogelijk, we hielden er dan ook rekening mee dat we misschien zouden moeten uitwijken naar Ieper of Langemark-Poelkapelle.

Zaterdag 27 mei: Alles verliep vlot in de voormiddag en na een vlug middagmaal konden we tegen 12u50 en met 39.083 Km op de teller vertrekken naar Zillebeke. Een dik half uur nadien stonden we voor de slagboom van de cp. Fie ging eerst eens kijken waar er nog plaats was, we hadden geluk, nog net 1 plaats vrij. We moesten nog uitzoeken hoe we konden binnen geraken, maar het lukte en de slagboom ging omhoog. We hadden plaats 11, stroom aansluiten, vlak zetten en vooral enkele ramen open zetten, het was snikheet. Het was nog geen 14u. toen we al op weg waren om eens te gaan kijken naar het Railway Dugouts Burial Grand (Transport Farm).

Nadat we de nodige inlichtingen hadden over de begraafplaats, gingen we langs het meer richting Zillebeke. Het meer voorbij zagen we een gedenksteen staan van de Auteur van “
Undertones of War” Edmund Blunden. Langs de kerk van Zillebeke zagen we nog enkele witte grafstenen de “
Zillebeke Churchyard” Iets verder zagen we een wijzer naar de Maple Copse cemeterywe besloten om daar eens te gaan kijken. Onderweg kwamen we nog een gedenksteen van The Battle of Mont Sorrel tegen. Door de warmte was het een lastige wandeling naar deze begraafplaats en moest Fie aan de ingang al een korte pauze inlassen. Ondertussen nam Phil enkele foto’s. De terugweg was iets minder lastig, het was meer bergaf nu. Het was al bijna 16u. toen we terug aan onze Mobil II waren. Terwijl we wat bekwamen van de wandeltocht en de warmte, babbelden we wat tegen de buren over koetjes en kalfjes. Nadat we ons wat verfrist hadden, vertrokken we een uur later naar het centrum, via het waterzuiveringsstation en de spaarbekkens kwamen we “ met toeval” uit aan de Rijsel poort. Het was aperitief tijd en namen zo onze stop in ons stamcafé Oud Rijsel. Jammer genoeg was er geen plaats meer op het terras, maar wel nog binnen. Als onze dorst gelest was trokken we naar de markt waar we in Ypres burger elk een Poppy burger met friet en een halve liter jupiler verorberden. Toen was het tijd om te vertrekken om nog een mooi plaatsje te hebben aan de Menenpoort voor de Last Post. We konden ons nog net tot aan de ketting wringen ongeveer aan de klaroenblazers. Tegen 19u30 stond alles vol en nam de “Band of the Royal British Legion Christchurch reeds” hun plaats in. Er waren veel groepen die een krans neer legden, maar tegen 20u15 was de ceremonie afgelopen en waren er toch veel mensen die applaudisseerden. We namen nog vlug een foto aan een van de Australische leeuwen en keerden terug naar de cp met een goeie 15Km. in de benen. Het was nog altijd warm weer en we haalden bij onze terugkomst nog eens de zetels uit om nog wat te genieten van de buitenlucht. Het was bijna 22u toen we opruimden en naar binnen trokken. Een uur later lagen we op het donsdeken, eronder was veel te warm J.
Zondag 28 mei: Ondanks de warmte sliepen we goed, een rustige cp, meer hadden we niet nodig. Phil was op tegen 7u15 en zette de koffie. Toen deze klaar was, kwam Fie tevoorschijn en ontbeten we. Fie wilde vroeg aan onze wandeling beginnen en sprak van de Ieperboog Phil zocht het uit en kwam zo uit op een route van 11,6Km. Deze moest nu nog op de smartphone raken. Gelukkig had Phil reeds een account en kon deze worden gedownload, maar Phil vergat deze op te slaan, later bleek dit een vergissing te zijn. We moesten naar punt 69, dit was net aan de punt van het meer., we vertrokken tegen 9u35. Na een half uur in de natuur, kwamen we aan het “Sanctuary Wood Cemetery”. We hadden beiden de indruk dat we hier al geweest waren en inderdaad nadat we het eens hadden nagekeken, waren we hier in
augustus 2015, de laatste dag van ons verlof. Iets verder hadden we dan het museum “Hill ’62, deze willen we ooit nog eens bezoeken met meer tijd. Na terug een tijdje wandelen door de natuur en zelfs enkele weiden met koeien, tikte Phil op de verkeerde toets van zijn GSM en de route was weg. Daar ze niet opgeslagen was, moesten we terug alles opzoeken en downloaden. Nadat deze terug was geactiveerd, moesten we terug evenveel kilometers dan bij ons vertrek, maar dit hadden we nog niet door. Iets verder kwamen we terug aan een aangename verrassing, Hill 60. Daar zijn nog de restanten te zien van de mijnenslag, mooi dat dit een Onroerend Erfgoed is. Iets verder moesten we terug het bos in en kwamen daar nog een enorme krater tegen. Kort daarna kwamen we aan “The Bluff”, daar kan je op een flat screen de volledige uitleg van de mijnenslag volgen. Dit en nog veel meer kan men in en rond de Palingbeek vinden, waar we dan in de taverne ook onze dorst lesten. Ondertussen bekeken we eens wat ons nog te doen stond, na het optellen van de afstanden tussen de knooppunten, kwamen we nog op 14Km. Daarom kortten we onze weg een beetje in. Onderweg zagen we iets uit de route een begraafplaats liggen en gingen een kijkje nemen “Hedge Row Trench Cemetery” en 50m. verder het “First D.C.L.I. Cemetery, The Bluff” Daar staan nog enkele gebruiksvoorwerpen tentoon in een soort rugzakjes. Vanaf dit kerkhof dachten we terug op de vorige weg te komen, maar niet dus, maar wel nog aan een ander kerkhof, “Woods Cemetery”. Via een weide kwamen we terug op een weg waar er veel wandelaars voorbij kwamen, zo wisten we dat dit de goeie weg was. Na terug een vijftiental minuten stappen, zagen we dan, om het af te leren, nog een kerkhof dat net naast de spoorweg lag het “Larch Wood Railway Cutting Cemetery

Van daaruit was het nog een klein half uurtje stappen vooraleer we terug op de cp waren. Er waren er reeds velen vertrokken, maar er waren er ook al terug vele bijgekomen. Ons eerste doel was een beetje afkoelen en verfrissen. Rechtover ons stonden er ook Belgen, de man vroeg aan Phil waarom hij een Poppy had vooraan de Mobil II. Nadat hij wist over zijn interesse wist hij te vertellen dat hij Pipes speelde en zo waren we vertrokken ;-). Zijn vrouw naderde met hun tandem, een lichte hint om te vertrekken, zo konden wij ook beginnen aan ons middagmaal. Phil legde de worsten en kippenbrochettes op de BBQ terwijl Fie voor sla en aardappelen zorgde. Na de maaltijd deden we samen de vaat, dan volgde de siësta. Na de rust was het bijna tijd om te vertrekken, tafel, stoelen, stroomdraad en keggen op hun plaats en klaar was Mobil II voor vertrek. Een gemakkelijk systeem, de betaalkaart in de voorziene gleuf en als de betaling is gedaan, gaat de slagboom omhoog. Het was 18u45 toen we wegreden, eens op de snelweg was het reeds druk door de terugtocht van zee. Een dik half uur later reden we onze Mobil II op zijn stekje en konden we beginnen uitladen.
Kilometerstand 39.160Km., Trip 76.7Km., Verbruik 12.6L., Reistijd 1u09

Foto’s


 

© Phil en Fie 20/12/2017