Zaterdag 27 mei:
Alles verliep vlot in de voormiddag en na
een vlug middagmaal konden we tegen 12u50 en
met 39.083 Km op de teller vertrekken naar
Zillebeke. Een dik half uur nadien stonden
we voor de slagboom van de cp. Fie ging
eerst eens kijken waar er nog plaats was, we
hadden geluk, nog net 1 plaats vrij. We
moesten nog uitzoeken hoe we konden binnen
geraken, maar het lukte en de slagboom ging
omhoog. We hadden plaats 11, stroom
aansluiten, vlak zetten en vooral enkele
ramen open zetten, het was snikheet. Het was
nog geen 14u. toen we al op weg waren om
eens te gaan kijken naar het
Railway Dugouts Burial Grand
(Transport Farm).
Nadat we de nodige
inlichtingen hadden over de begraafplaats,
gingen we langs het meer richting Zillebeke.
Het meer voorbij zagen we een gedenksteen
staan van de Auteur van “Undertones
of War”
Edmund Blunden. Langs de kerk van Zillebeke
zagen we nog enkele witte grafstenen de “Zillebeke
Churchyard”
Iets verder zagen we een wijzer naar de
“Maple
Copse cemetery”
we
besloten om daar eens te gaan kijken.
Onderweg kwamen we nog een gedenksteen
van “The
Battle of Mont Sorrel”
tegen. Door de warmte was het een lastige
wandeling naar deze begraafplaats en moest
Fie aan de ingang al een korte pauze
inlassen. Ondertussen nam Phil enkele
foto’s. De terugweg was iets minder lastig,
het was meer bergaf nu. Het was al bijna
16u. toen we terug aan onze Mobil II waren.
Terwijl we wat bekwamen van de wandeltocht
en de warmte, babbelden we wat tegen de
buren over koetjes en kalfjes. Nadat we ons
wat verfrist hadden, vertrokken we een uur
later naar het centrum, via het
waterzuiveringsstation en de spaarbekkens
kwamen we “ met toeval” uit aan de Rijsel
poort. Het was aperitief tijd en namen zo
onze stop in ons stamcafé Oud Rijsel. Jammer
genoeg was er geen plaats meer op het
terras, maar wel nog binnen. Als onze dorst
gelest was trokken we naar de markt waar we
in Ypres burger elk een Poppy burger met
friet en een halve liter jupiler
verorberden. Toen was het tijd om te
vertrekken om nog een mooi plaatsje te
hebben aan de Menenpoort voor de Last Post.
We konden ons nog net tot aan de ketting
wringen ongeveer aan de klaroenblazers.
Tegen 19u30 stond alles vol en nam de “Band
of the Royal British Legion Christchurch
reeds” hun plaats in. Er waren veel groepen
die een krans neer legden, maar tegen 20u15
was de ceremonie afgelopen en waren er toch
veel mensen die applaudisseerden. We namen
nog vlug een foto aan een van de
Australische leeuwen en keerden terug naar
de cp met een goeie 15Km. in de benen. Het
was nog altijd warm weer en we haalden bij
onze terugkomst nog eens de zetels uit om
nog wat te genieten van de buitenlucht. Het
was bijna 22u toen we opruimden en naar
binnen trokken. Een uur later lagen we op
het donsdeken, eronder was veel te warm J.
Zondag 28 mei: Ondanks de warmte
sliepen we goed, een rustige cp, meer hadden
we niet nodig. Phil was op tegen 7u15 en
zette de koffie. Toen deze klaar was, kwam
Fie tevoorschijn en ontbeten we. Fie wilde
vroeg aan onze wandeling beginnen en sprak
van de Ieperboog Phil zocht het uit en kwam
zo uit op een route van 11,6Km. Deze moest
nu nog op de smartphone raken. Gelukkig had
Phil reeds een account en kon deze worden
gedownload, maar Phil vergat deze op te
slaan, later bleek dit een vergissing te
zijn. We moesten naar punt 69, dit was net
aan de punt van het meer., we vertrokken
tegen 9u35. Na een half uur in de natuur,
kwamen we aan het “Sanctuary Wood Cemetery”.
We hadden beiden de indruk dat we hier al
geweest waren en inderdaad nadat we het eens
hadden nagekeken, waren we hier in
augustus 2015,
de laatste dag van ons verlof. Iets verder
hadden we dan het museum “Hill ’62, deze
willen we ooit nog eens bezoeken met meer
tijd. Na terug een tijdje wandelen door de
natuur en zelfs enkele weiden met koeien,
tikte Phil op de verkeerde toets van zijn
GSM en de route was weg. Daar ze niet
opgeslagen was, moesten we terug alles
opzoeken en downloaden. Nadat deze terug was
geactiveerd, moesten we terug evenveel
kilometers dan bij ons vertrek, maar dit
hadden we nog niet door. Iets verder kwamen
we terug aan een aangename verrassing,
Hill 60.
Daar zijn nog de restanten te zien van de
mijnenslag, mooi dat dit een Onroerend
Erfgoed is. Iets verder moesten we terug het
bos in en kwamen daar nog een enorme krater
tegen. Kort daarna kwamen we aan
“The Bluff”,
daar kan je op een flat screen de volledige
uitleg van de mijnenslag volgen. Dit en nog
veel meer kan men in en rond de Palingbeek
vinden, waar we dan in de taverne ook onze
dorst lesten. Ondertussen bekeken we eens
wat ons nog te doen stond, na het optellen
van de afstanden tussen de knooppunten,
kwamen we nog op 14Km. Daarom kortten we
onze weg een beetje in. Onderweg zagen we
iets uit de route een begraafplaats liggen
en gingen een kijkje nemen “Hedge
Row Trench Cemetery”
en 50m. verder het “First
D.C.L.I. Cemetery, The Bluff”
Daar staan nog enkele gebruiksvoorwerpen
tentoon in een soort rugzakjes. Vanaf dit
kerkhof dachten we terug op de vorige weg te
komen, maar niet dus, maar wel nog aan een
ander kerkhof, “Woods
Cemetery”.
Via een weide kwamen we terug op een weg
waar er veel wandelaars voorbij kwamen, zo
wisten we dat dit de goeie weg was. Na terug
een vijftiental minuten stappen, zagen we
dan, om het af te leren, nog een kerkhof dat
net naast de spoorweg lag het “Larch
Wood Railway Cutting Cemetery”
Van daaruit was het nog een klein half
uurtje stappen vooraleer we terug op de cp
waren. Er waren er reeds velen vertrokken,
maar er waren er ook al terug vele
bijgekomen. Ons eerste doel was een beetje
afkoelen en verfrissen. Rechtover ons
stonden er ook Belgen, de man vroeg aan Phil
waarom hij een Poppy had vooraan de Mobil II.
Nadat hij wist over zijn interesse wist hij
te vertellen dat hij Pipes speelde en zo
waren we vertrokken ;-). Zijn vrouw naderde
met hun tandem, een lichte hint om te
vertrekken, zo konden wij ook beginnen aan
ons middagmaal. Phil legde de worsten en
kippenbrochettes op de BBQ terwijl Fie voor
sla en aardappelen zorgde. Na de maaltijd
deden we samen de vaat, dan volgde de
siësta. Na de rust was het bijna tijd om te
vertrekken, tafel, stoelen, stroomdraad en
keggen op hun plaats en klaar was Mobil II
voor vertrek. Een gemakkelijk systeem, de
betaalkaart in de voorziene gleuf en als de
betaling is gedaan, gaat de slagboom omhoog.
Het was 18u45 toen we wegreden, eens op de
snelweg was het reeds druk door de
terugtocht van zee. Een dik half uur later
reden we onze Mobil II op zijn stekje en
konden we beginnen uitladen.
Kilometerstand 39.160Km., Trip 76.7Km.,
Verbruik 12.6L., Reistijd 1u09
Foto’s |