|
Datum : |
27
– 30 november |
|
Met het oog op nog wat gravenbezoeken in de
westhoek, boekten we een weekend op de
Kompascamping te Nieuwpoort. Philippe De
Saert werd op de hoogte gebracht en we
spraken af om op zondag twee begraafplaatsen
te bezoeken. De Belgische Militaire
begraafplaatsen in De Panne en Adinkerke.
Fie ging op maandag mee met haar ma naar de
oogarts. |
|
Vrijdag 27 november: Phil vertrok
reeds om 13u30 richting Nieuwpoort. Fie was
nog aan het werk en kwam na 17u met de
Nissan achter. We hadden onze plaats gekozen
en stonden zo op 43, op de eerste plaats in
de vierde rij. Door de nummerplaatherkenning
kan je zo maar binnen rijden en kon Phil
omstreeks 14u35 zijn plaats innemen. Vlak
zetten was niet nodig, enkel de stroom
aansluiten en onze vers watertank vullen.
Daarna ging Phil naar de receptie om zich
aan te melden, maar daar was niemand te
zien. Op de terugweg naar onze Mobil II nam
hij een korte omweg. Toen hij terugkwam op
de weg, kwam er een verantwoordelijke heel
onbeleefd zeggen dat het pad, waarop hij had
gelopen afgesloten was voor de niet vaste
klanten en dit door het Covid-19 reglement.
Toen Phil hem erop wees, dat de nadar opzij
waren geschoven, bleef hij maar van zijn
oren maken. Phil verontschuldigde zich voor
de tiende maal en wandelde naar zijn
camperplaats. Blijkbaar waren de poortjes
die uitkomen aan de IJzer ook gesloten, zo
vertrok Phil dan maar langs de gewone baan
op wandel. Via de Ganzepoot nog eens tot aan
het monument van Albert I om zo terug naar
de cp te gaan. Om 16u30 terug in onze Mobil
II en dan was het enkel nog wachten tot Fie
aankwam, wat ze deed, iets na 18u. Na ons
avondmaal was het enkel nog wat tv kijken,
Fie ging vroeg slapen, Phil volgde om 22u20.
Zaterdag 28 november: We hadden een
goeie nacht en waren pas wakker omstreeks
8u20. Koffie zetten en als ontbijt een eitje
met een pistolet. De pistolets, brood en een
taartje was Fie gaan halen met de Nissan. Om
10u15 waren we klaar om op boodschap te gaan
en besloten om naar Lombardsijde te wandelen
naar de Okay winkel. We mochten samen
binnen, maar Phil had het veel te warm en
was snel terug buiten. Nadat Fie terug was,
gingen we via het centrum van Lombardsijde
naar de Koninklijke baan en trokken het
natuurgebied in. Het was op het middaguur
toen we terug aan het monument van Albert I
kwamen en er iemand claxonneerde. Fie
herkende snel de uitbaters van K-Fee N'Yzer
op de hoek aan ons huisje. We werden
uitgenodigd om eens naar hun huis in
Lombardsijde te gaan, maar we hadden vlees
bij en waren al een tijdje op stap. We
spraken af dat we misschien nog eens in de
namiddag zouden gaan. Het was tegen 13u toen
we onze dorst konden lessen en nadien een
aperitiefje dronken. Zo was het reeds 14u15
toen we ons middagmaal nuttigden. Het was
cross op tv, terwijl deze bezig was lieten
we de tarte maison smaken met een verse kop
koffie. Het was toen bijna 16u. we besloten
dan maar op de cp te blijven en verwittigden
de mensen van K-Fee N'Yzer, dat we er niet
meer zouden geraken. We genoten van de
ondergaande zon en de beweging op de cp.
Eens volledig donker gingen de gordijnen
neer en schoven we de verduistering toe.
Veel honger hadden we niet meer, nog een
sneetje brood met een schelletje charcuterie
was reeds voldoende. Fie ging slapen om 22u,
Phil volgde omstreeks 23u.
Zondag 29 november: De wekker stond
op 7u15. De koffie werd gezet en een
boterham gegeten, we maakten ons zoveel
mogelijk klaar tegen dat Phil DS er aankwam.
Om 9u. was het dan zover, Phil DS was
aangekomen. We boden hem een ontbijt aan met
een lekkere kop koffie, ondertussen werden
de plannen uit de doeken gedaan. Iets na
10u. vertrokken we naar De Panne. De
begraafplaats ligt net iets over Plopsaland.
Phil had de lijst met gesneuvelden van het
5/15Li uitgeprint met de nummers van de
graven. Zo konden we mooi volgen en het
kerkhof aflopen van A tot Z en bij allen van
het 5/15Li een kruisje plaatsen. We vonden
er ook een viertal van het 17Li uit WWII.
Eens er overal een kruisje stond, het waren
er 107, ging Phil DS het Vaandel halen en
kwam op het idee om wat activiteiten te
filmen. Wat Fie dan ook deed. Het resultaat
is te zien op deze link
https://youtu.be/w-QI0xSidPw.
Van De Panne reden we naar de Belgische
begraafplaats te Adinkerke. Daar bezochten
we ook de 17 gesneuvelden van het 5Li en
plaatsten er een kruisje. Nadat we nog wat
foto’s hadden gemaakt, was het tijd om terug
naar de cp te rijden. Het was 14u10, Phil
moest eerst de schoenen afwassen, door het
vochtig weer en het gras zagen ze er niet
netjes uit. We lesten eerst onze dorst,
waarna Fie de aardappelen schilde. Van thuis
hadden we varkenstongetjes balletjes gehakt
en paddenstoelen in tomatensaus mee. Van de
gekookte aardappelen maakte Phil puree. Na
een aperitiefje konden we lekker eten en
deden we samen de vaat. Na nog wat napraten
was het snel 18u30 en vertrok Phil DS terug
naar huis. Het was een mooie maar
vermoeiende dag, jammer van de mist, maar
onze missie was volbracht. We overlegden
deze avond nog met de plannen voor de dag
nadien. Fie vertrok namelijk vroeg om naar
Jabbeke te rijden en met haar ma mee te gaan
naar de oogarts. Fie ging terug vroeg slapen
zodat ze ’s morgens fris kon vertrekken.
Maandag 30 november: De wekker stond
om 7u en we kwamen direct op gang. De koffie
werd gezet, terwijl Fie zich reeds
klaarmaakte voor vertrek. Na een kop koffie
gingen we samen naar de Nissan. We hadden al
enkele dingen die Phil niet meer nodig had
in zakken gestopt, zodat Fie deze al kon
meenemen. Zo kon ze omstreeks 7u35 naar
Jabbeke vertrekken. Eens het klaar genoeg
was, begon Phil ook al op te ruimen en alles
op zijn plaats te steken. Ze spraken van
lichte vorst, zo liet Phil ook de
vers-watertank wat uitlopen. Toen hij
buitenkwam om de stroomdraad op te ruimen,
zag hij dat het water bleef staan op de
schelpenondergrond. De kraan werd snel terug
afgesloten voor er iemand dacht dat het
grijs water was. Zo reed Phil ook reeds om
9u10 de cp af richting Stasegem. Na 1u20
reeds hij onze Mobil II op zijn staanplaats,
ledigde de koelkast en liet daar dan het
vers water uitlopen en zette binnen ook de
kranen open, veilig voor de vorst.
Kilometerstand80.606Km., Trip 183Km.,
Verbruik 10,1L., Reistijd 2u18.
Foto’s |
|
|
|