Op zoek gaan naar een
droom maar met een beperkt budget, niet makkelijk.
We zijn op zoek gegaan met het idee van al iets te
vinden in de helft van hetgeen we uiteindelijk hebben
besteed aan ons nieuwe vakantiehuis.
Met wat geluk en goede wil, zijn we nu in het bezit van
een
Maesss 6304 alkoof op Ford
Transit 2500 TDI – Bouwjaar 1996
En we zijn er
trots op
Natuurlijk zijn er
enkele dingen die we willen aanpassen.
Eerst zijn de
tv
en decoder aan de beurt 03/2008
ik had bij
vrienden, die ik regelmatig op WK's wielrennen en
cyclocross zie, en al een tijdje een mh hebben,
TV-Vlaanderen gezien en vond dit wel gemakkelijk om
overal de Belgische posten te kunnen ontvangen. In
de mh zat er nog een analoge decoder dus hebben we
die vervangen door een Homecast blackbox. Een tv op
12V voor een redelijke prijs vinden is ook geen
sinecure. Bij Boulanger, net over de grens, hebben
we dan onderstaande gevonden. Bij het uittesten zijn
we ook tot de conclusie gekomen dat 1. de schotel
niet werkte en 2. we maar enkele minuten naar de tv
kunnen kijken als we op batterijen staan.
De twijfels,
man man. Een technieker doen komen van Harelsat, een
firma die enkel maar schotels en decoders doet. Na
het systeem te hebben uitgetest was het verdict,
schotel kapot. Er stond een soort vierkante op
zonder merk. Daar in de winkel maar een nieuwe
besteld, na 14 dagen was die er voor €295, effkes
slikken. Phil zo fier als een gieter met de schotel
de ladder op, maar.... de buis paste niet, de
Kathrein schotels hebben en speciale vorm van buis.
Ik ben dan uiteindelijk naar Maesss geweest om de
bestaande buis aan te passen, en dat hebben ze
gedaan. Phil dacht dat het opgelost was maar ver
van.
Geen ontvangst. Nog enkele uitstappen gedaan zonder
TV-Vlaanderen. Phil had wel naar tv willen kijken
voor we naar Brest vertrokken. Voor één maal dat we
de grote start konden meemaken van Le Tour De
France.? En dan 's avonds niet kunnen naar het korte
verslag kijken... nie goe. We zijn dan maar naar Fie
haar schoonbroer geweest om nog eens alles te
controleren. Hij is het werken met schotels meer
gewoon dan Phil. Als we een analoge decoder
gebruikten werkte het perfect de moment dat ik de
Blackbox gebruikte was het niks meer. Dus was voor
Phil de diagnose rap gemaakt, Blackbox stuk. Met de
box naar de winkel en daar werkte hij direct zonder
probleem. Dus nog maar eens de technieker doen komen
en inderdaad deze kreeg TV-Vlaanderen aan de praat.
De schotel stond niet juist. De hoek van 30° was ok
maar de richting moet verdorie juist zijn, amaai. De
rest van het verhaal kan je lezen bij onze diverse
uitstappen.
UP
Water binnen...
07/2008
Als we van de
Tour kwamen wilde Phil een plank die wat los zat,
terug vastzetten. Bij het omhoog heffen van het bed
in de alkoof om beter bij de betreffende plank te
kunnen zag Phil een natte plek in de hoek volledig
vooraan. Dus met die groeten naar Maesss. We hadden
ook nog een streepje water gezien boven het
aanrecht. Daar zouden ze de nodige vensters opnieuw
kitten. Door de verlofperiode en onze uitstappen
moesten we de herstelling uitstellen tot na 15
augustus.
Op de uitstap naar Normandië, buiten de nacht in
Damme, en Tongeren was het juist een redelijk droge
periode. En als hij 100% plat staat hebben we ook
geen water. Dan maar gewacht tot na onze uitstap
naar Tongeren om hem binnen te brengen. We hadden de
Mh pas terug nodig om naar Varese te gaan en daar
stond hij zeker droog. Met de vensters die normaal
nu wel dicht zouden zijn, zijn we vertrokken. De
laatste dag van onze uitstap (Luxemburg) hebben we
enkele goeie buien gehad en daar ondervonden we dat
het lek nog niet volledig weg was. Maesss had
voordien laten blijken dat de beste manier om lekken
weg te krijgen, de volledige kast opnieuw te
siliconen is. Phil heeft dan maar voorgesteld om dat
zelf te doen maar wel in het atelier van Maesss. Op
de vrije maandagen dan maar aan het werk.
Week 1:
oude silicone eruit oa ook van de vensters waarvan
er geen nieuwe kit tussen gestoken was, alles
ontvetten en afkuisen.
Week 2: Alles dubbel
afplakken, het dak volledig met witte silicone en de
ramen met transparant.
Week 3: Alle andere stukken
opkitten met zwart, dit zie je zo rap niet vuil
komen. Bijna gedaan, kwam Chris (een werknemer van Maesss) dat ze nu overal waar de vloeren vastgemaakt
zijn er een profiel boven leggen zodat er na een
tijd de vijzen niet door priemen.
Week 4: Nodige
plaatsen opkuisen en afplakken. Profielen op maat
zagen en dat vastplakken en opspuiten met zwart,
geen sinecure zenne. Nu, alles viel best mee. Dan nog
de lichten bovenaan losdoen, opspuiten en terug
vastzetten om zeker te zijn dat er langs daar ook
geen water kan binnen komen.
Week 5: op 10 november
heb ik dan het geheel mooi gewassen en gesimoniseerd.
Onze Mh blinkt als nieuw en is met de zwarte randen
ook volledig anders van uitzicht. Laat ons nu hopen
dat we bij onze eerste uitstap geen natte plaatsen
meer zien.
We houden jullie op de hoogte.
Slot... Alles is waterdicht. De plank onder het bed
in de alkoof kan terug opgelapt worden. Het bed
moest eruit en de Timmerman van bij
Maesss heeft dit
heel netjes opgelost.
UP
Zelfklevers 09/2008
Bij een
neef van
Fie, klevers laten maken met Phil & Fie Mobil erop
UP
Nieuwe
ventilator. 09/2008
De ventilator van
de dampkap maakte het geluid van een koffiemolen.
Phil heeft die vervangen door de ventilator uit de
voeding van een computer. Werkt perfect en stil.
UP
Stopcontact
220V 09/2008
1 stopcontact
juist onderaan het keukenblad met 220V is wat weinig
als we op bvb het wereldkampioenschap een 4-tal
batterijen moeten opladen. Phil heeft er één bij
gestoken onder de zitbank aan de tafel.
UP
Onderkant 10/2008
De Vader van Nick
(de vorige baas) kwam me, bij de laatste werken
zeggen, dat ik na al het werk dat ik er nu reeds had
aan gedaan, het best ook eens onderaan zou kijken
voor hem te laten behandelen tegen vocht. Indien ik
hem zelf zou opkuisen, de prijs nog zou meevallen.
Zo ben in de maandag nadien nog maar eens terug
gegaan met stalen borstels in aanslag. Op het eerste
zicht zag alles er goed uit, juist enkele "blaasjes"
achter de achterwielen. Chris een doen kijken, die
zei dat ik best alle loshangende deeltjes
verwijderde. Dat was pas verschieten, hoe meer ik
trok hoe meer er verpulverd hout er mee kwam. Juist
naast de gastank was het zelfs zo erg dat de
onderste lat bijna volledig weg was. Dirk er doen
bijkomen, na overleg zouden ze alles drogen en dan
overspannen met polyester van 1mm.
UP
Banden 10/2008
Daar de mh bij
het opkuisen op een brug stond, kon ik ook eens naar
al de rest kijken. Als ik achteraan kwam zag ik dat
bij één van de 4 achterbanden, het ijzer bloot lag.
Dus nog 4 nieuwe achterbanden komen er ook bij.
Daarbij zijn we op mooie wieldoppen gebotst
UP
Waterlek 02/2009
Van in het begin
hoorden we nu en dan eens de waterpomp aanslaan.
Niet echt veel maar 1 maal op een nacht, dus
schonken we daar geen aandacht aan. Met kerst hadden
we de Mh gebruikt als logement. Verwarming aan,
water gevuld en boiler laten aanliggen om zeker niks
te vervriezen. Op kerstdag zelf komt onze overbuur
juist een goeie dag wensen en lopen we eens rond de
Mh. Aan de linkerkant, achteraan, ter hoogte van de
douche, ziet Phil een plas van een 40-tal cm staan.
Op de asfaltweg is het natuurlijk moeilijk te zeggen
over hoeveel water het dan gaat, maar normaal is het
zeker niet. Door deze samenloop van omstandigheden
konden we direct de link leggen naar het nu en dan
aanslaan van de waterpomp. Phil is da dag nadien de
situatie eens nader gaan bekijken en zag aan
het verbindingsstuk van de ingang van de boiler een
druppel water staan. Na deze te hebben losgemaakt,
nieuwe teflon en terug vast te zetten bleef het daar
rond droog. Bij onze trip naar Hoogerheide kwamen we
tot de conclusie dat er toch nog ergens een lek
moest zitten. Door het koude weer hing er na twee
dagen aan de Mh een ijskegel tot op de grond. Eens
terug, hebben we de Mh bij Maesss binnen gedaan en
hebben ze na wat zoekwerk een lek ontdekt onder de
douchebak, een T-stuk waar wat water uitlekte, dus
is dit euvel ook opgelost.
UP
Buitenlicht 03/2009
Tijdens het
wereldkampioenschap ondervonden we, dat het wel
aangenaam was als je wat later op de dag, nog een
beetje buiten wil zitten, er wat licht aanwezig is.
Eindelijk heeft Phil tijd kunnen maken om deze te
plaatsen. Met dank aan Chris van bij
Maesss, die me de
juiste draden wilde aanwijzen.
UP
Scart- en stroomkabel
03/2009
Zoals te zien
op de foto hierboven van onze tv, lagen nog altijd
de kabels die de tv van beelden en stroom voorzien,
nog altijd bloot. Met een klokboor vanachter de tv,
in de kleerkast, en zo terug in het kastje waar de
decoder en stroomaansluiting zitten. Met een langere
scart- en stroomkabel, was de klus vlug geklaard.
terug met dank aan de
Maesss-mannen.
UP
Keukenkraan 04/2009
Bij het
klaarzetten donderdagavond van de Mh om te
vertrekken op weekend vulden we het waterreservoir.
daarbij zet Phil altijd alle kranen open om de lucht
uit de buizen te hebben.
Dan druk opsteken en alles
laten lopen tot het water zonder spatten en geluid
uit de kranen loopt. Bij het nakijken of alles ok
was zag Phil water op het keukenblad en zag zo dat
er water uit de keukenkraan kwam meer op de
verkeerde plaats. Nog eerst geprobeerd met aan te
spannen maar dit had geen zin. Dus nog vlug een mail
naar
Maesss of ze er
daar tegen vrijdagavond een oplossing voor hadden.
's Morgens las Phil op de mail dat het geen probleem
zou zijn. Vrijdag tegen 11u30 was de Mh geleverd. Na
Phil zijn werk hem terug gaan ophalen en voila, een
nieuwe keukenkraan. Weeral een vlugge en goeie
service.
UP
Batterijen 04/2009
Daar van de tv
het beeld wegvalt na een dag vrij staan,
hebben we besloten 2 nieuwe huishoudbatterijen te
steken. Nu kunnen we een dag langer staan. Dus,
misschien niet echt slechte batterijen. Volgende
test, in plaats van een blackbox (12v) van homecast,
eens een nieuwe Philips decoder aansluiten. De
laatste ook op 12v.
UP
Schijfremmen 05/2009
Bij de keuring
kreeg ik de boodschap dat ik naar mijn schijfremmen
moest doen kijken. Bij de de jaarlijkse smering in
de
garage hebben ze
dit beaamd. Op 14 mei zijn deze dus vervangen
UP
Toilet 08/2009
In het begin
dat we de Mh hadden, was er een probleem met de
cassette. Deze sloot niet goed meer aan. Tot Phil
opmerkte dat er een hoekje van het stukje die op het
toilet schuift. Daardoor liep het vocht zo via de
rubbers langs de cassette. Reeds geruime tijd
zochten we zo een sluitstukje, dit vonden we bij ons
bezoek aan
De Kampeermarkt
in Eindhoven. Als Phil het had vervangen en
in het toilet had geschoven, lukte het bijna niet
meer om de knop te draaien. Achteraf bekeken was het
toch niet het juiste stukje, een boordje van nog
geen millimeter was toch te hoog. Daardoor
moest Phil een beetje teveel macht steken en moet er
binnenin een stukje afgebroken zijn. Het volledige
onderste van het toilet werd vervangen.
UP
Achterruit 10/2009
Bijna
thuis van het WK in
Mendrisio is
dus de achterruit gebroken. Bij het achteruit rijden
om een camion gemakkelijker een straat te laten
uitdraaien, tegen een jeep gereden. Het fietsrek is
losgekomen en 1 hechtingspunt is in de ruit van onze
badkamer terecht gekomen. Deze is dus moeten
vervangen worden.
UP
Ruiten alkoof 11/09
Zoals te lezen
valt in onze uitstap naar Brugge, hadden we opeens
nogal wat water binnen via het rechtse venster in de
alkoof. Thuisgekomen de Mh volledig links doen
overhellen om zo weinig mogelijk water op die ruit
te krijgen. Daarbij waren er ook enkele druppels
door het linker venster gekomen. Verleden jaar waren
die vensters ook nog opnieuw in gekit maar misschien
was de rest van de kit te vroeg uitgesneden.
Hopelijk zijn ze nu goed gedaan en moeten we dit
niet ieder jaar herhalen. Nadien bleek het een
slechte reeks kit te zijn. maar werkuren en de nu
hopelijk goeie kit werden wel aangerekend.
UP
Zijraam 11/09
Na enkele maanden
dat er een klein beetje water binnen kwam via het
rechter zijraam hebben ze bij Maesss eindelijk tijd
gevonden om het raam te herstellen. Phil had in
waarborg tijd, gevraagd om alle ramen er uit te
halen en opnieuw te kitten. Volgens Maesss was dit
niet nodig. Blijkbaar nu, eind november, wel dus.
12/09
Op de laatste
trip naar Reims was er terug wat water binnen
gekomen op dezelfde plaats. Mh terug binnen bij
Maesss.
Na een
week de Mh terug, mooi uitgedroogd, waar het water
was binnengekomen heeft Nic stofplaten laten zetten
de ramen opnieuw geplaatst en vanbuiten nog eens
opgespoten met SB600. Proper en eindelijk droog.
UP
Verswatertank kraantje
02/10
Op
onze uitstap naar
Eeklo
was het plastieken kraantje gebarsten.
Waarschijnlijk daar het bij het vullen van de tank
nog open stond en er zo water tussen het draaiende
gedeelte was blijven zitten. De dag na onze uitstap
bij Maesss gaan vragen hoe we dit het best konden
oplossen. Op de foto zie je het resultaat, opgelost
dus.
UP
Velgen 04/10
Na
enkele weken zoeken toch occasie velgen gevonden bij
autoafbraak Lapin
in Blankenberge. Phil's eerste gedacht als hij die
zag "hoe krijg ik die proper?" Wat verschillende
stalen borstels gaan kopen voor op de boormachine,
een paar spuitbussen met een primer en enkele met
velgenzilver. Enkel vergeten van een masker aan te
doen, wat zich laat voelen bij het ademen...
Na wat wrijf en spuitwerk mocht het resultaat gezien
worden. Nog enkel 2 nieuwe banden bijkopen en ik kan
zelf ieder winter mijn banden verwisselen, wat ik
voor deze zomer heb mogen doen met een beetje
assistentie van
Maesss
UP
Thetford wisselset 05/10
Phil las ergens
in een reclame dat Thetford speciaal inspeelde op de
grote verkoop van tweedehands mobilhomes door
wisselsets te verkopen. Deze bestaan uit een nieuwe
toiletcassette, een nieuwe toiletbril en een paar
producten om het oude toilet volledig mee te
reinigen. Dus hebben we er zo een besteld via
Maesss.
UP
Profielen op dak
Na de
vochtperikelen via het rechter schuifraam hadden we
sporadisch nog vocht binnen, gelukkig snel
opgemerkt. Nadat de rubber tussen de twee bewegende
venster is vervangen, lieten ze bij
Maesss weten dat
de rubbers waar het raam tegen schuift, hun beste
tijd hebben gehad. Phil wilde nog eerst eens
proberen om het van het dak komende water niet meer
overal te laten naar beneden komen. Op die manier
worden de zwarte strepen opzij ook vermeden. Phil
kleefde met kit een profiel in pvc van 1,5cm links
en rechts, op de randen van het dak.
UP
Dakvensters 10/10
Na het voorval
bij onze
uitstap in Brugge
had Phil contact
opgenomen met
Maesss om te
bespreken hoe dit probleem best kom opgelost worden.
De isolatie van ertussen en latten in kleven zodat
de vijzen terug een vaste ondergrond hadden om de
vensters te kunnen opspannen. Phil doet graag veel
zelf en vroeg aan Nic of het mogelijk was dit binnen
in het atelier voor het grootste deel zelf te komen
doen, geen probleem dus. De ramen kwamen los zonder
moeite, de isolatie uit wrikkelen is een
prutswerkje. Dan vragen aan de timmerman of hij de
passende latten wilde zagen en deze met MS600 erin
kleven. Een 4 uur werk dus. Het terug plaatsen liet
Phil aan de specialisten ter plaatse en konden we zo
de Mh terug gaan halen voor onze volgende, droge,
uitstap. Dank aan het
Maesss-team.
UP
Stroomgroep 12/10
Reeds een tijdje zijn we ons bewust dat we
een extra stroomvoorziening nodig hebben, na
twee dagen staan zonder voorzieningen komen
we met onze twee batterijen tekort. Op een
forum las Phil van een Honda EX7 die te koop
zou zijn voor een betaalbare prijs. In
België kost het toestel €899 , wij kochten
deze bij
De Wit voor de prijs van €625 en
gratis aan huis geleverd.
UP
Deurraampje 07/11
Reeds
bij aankoop zagen we dat het deurraampje volledig
zijn kleur kwijt was door de zon of zoiets. Phil
dacht eerst van een nieuw in te steken, maar dit was
de kostelijkste oplossing. Na het ongeval dat er een
stuk van de achterruit stuk was, vulde Phil dit op
met polyester en spoot het stukje met satin zwart,
je ziet geen verschil van kleur. Zo kwam hij op het
idee dit raampje ook een ander kleurtje te geven.
Zie het resultaat hierboven, valt best mee.
UP
Afsluitkraan grijs
water 10/11
Bij de uitstap naar Kopenhagen, ondervonden we een
lek hadden aan de afsluitkraan van de
grijswatertank. Na dit eens nader te hebben bekeken,
bleek het de aansluiting van de afvoerbuis op de
klep waarvan de silicone was gelost. Na volledige
demontage, een nieuw stukje van bij
Maesss
en een lenige Phil om zich
onder de Mh te wringen, kon alles opgekuist worden.
Na het terug te plaatsen en op te spuiten blijkt het
probleem opgelost.
UP
Ledverlichting 11/11
Al een tijd op
zoek naar de juiste ledverlichting voor de Mh vonden
we op de beurs Mobicar hetgeen we zochten. Warmwitte
leds met de juiste fitting zoals op de afbeelding.
Wel niet goedkoop, we kochten er 7 aan de prijs van
€14
UP
Injector 11/11
Waar we stopten
lag er een plas onder de motor, we verloren een iets
van olie, servo olie moest om het jaar wat bijgevuld
worden, niet echt een probleem dus. Nu was het
anders, als Phil terug kwam van de gastank te vullen
zag Fie dat het serieus drupte, Phil dacht dat het
koelvloeistof was en belde naar de
Ford garage Teerlinck
en mocht, ondanks het middaguur, direct gaan.
Karl wist te zeggen dat het een injector was die
lekte, dus was het diesel in plaats van
koelvloeistof. Phil kon de Mh achterlaten en kreeg
een vervangwagen mee. Iets na 17u kreeg Phil een
telefoon van de garage dat de herstelling gelukt
was. Tegen 18u15 stond de Mh, hersteld voor €219,
terug voor onze deur.
UP
Verwarming 02/12
Ze spraken terug
van nachtvorst dus moest de verwarming aan, wat niet
lukte. Bij
Maesss wisten ze te
vertellen dat de brander vervuild was, dit werd
netjes opgelost.
UP
Verwarming bis 02/12
Het weekend
nadien terug de verwarming proberen aan te leggen,
wilde terug niet. Bij
Maesss werd de
thermostaat en ontsteking vervangen. Verbruikt terug
veel minder gas, weeral opgelost.
UP
Radiator 03/12
Het wil maar niet
stoppen, onderweg naar Langemark kreeg de motor het
iets te warm, de wijzer stond ergens middenin. Als
Phil een gaatje vond om te parkeren en onder de
motorkap keek, zat alles onder het schuim, water
bijvullen was de boodschap, negen liter kon erbij.
Maandag een andere radiator gaan halen bij
radiatoren Dhaene
voor €98 had Phil een nieuwe mee. Voor €70 was
deze ook geplaatst en 10L nieuwe vloeistof erin.
UP
Uitlaatcollector 4/12
Al een tijdje
hoorden we bij een zeker aantal toeren een gefluit,
we dachten dat de turbo op zijn einde liep. Nadat
Phil zijn zwager eens goed had gekeken bleek het de
uitlaatcollector die gebarsten was, te zijn. Een
nieuwe bestellen bij
Ma Campagne,
kostte €290 en het plaatsen koste maar €70. Weeral
mooi opgelost.
UP
Led TV en decoder TV Vlaanderen
06/12
Bij
een bezoek aan Molecule gingen we kijken naar de 12v
led TV's we kochten er een Lenco van 19" met
ingebouwde dvd speler voor €299. TV - Vlaanderen
bood in een actie een M7 digitale decoder aan die we
bestelden en kostte ons €49. Na een maand kregen we
vlot beeld in HD op het scherm, zonder hulp van TV -
Vlaanderen ;-).
UP
Woonbatterijen 11/12
Na 4 jaar hebben ze gehad 2 woonbatterijen van 95 a/h.
Na een korte zoektocht toch goedkope half track
batterijen gevonden voor een mooie prijs.
UP
Schotelantennemast
03/13
Bij onze uitstap naar Langemark kraakte de
binnenring van de mast, waarmee deze tegen het dak
geperst word, af. De enige oplossing was een nieuwe
mast. Phil bestelde er één in Duitsland met de
bedoeling die zelf te plaatsen. Bij nader inzien
toch maar laten doen bij Maesss, die mensen zijn dat
meer gewoon van doen.
UP
|